Parasha Vayegash - behoud van overblijfsel

Paulus ziet de Joodse vervreemding van de Messias als een noodzakelijk onderdeel van een soeverein, geordend plan, waarbij God het heil wil uitbreiden tot de hele wereld. In dit verband is de Joodse vervreemding van de Messias helemaal niet in tegenstelling met het verhaal van Jozef. Paulus geeft toe dat Israël is gestruikeld (hoewel niet gevallen), maar zelfs hun struikelen is een onderdeel van Gods plan.

Net als Jozef en zijn broers uiteindelijk werden herenigd zal geheel Israël gered worden. Geheel Israël zal behouden worden, zoals het geschreven is, "De Verlosser zal uit Sion komen, Hij zal de goddeloosheden van Jacob verwijderen." "Dit is mijn verbond met hen, wanneer Ik hun zonden wegneem." (Rom.11:26-27, Jes.59:20-21 citerend)

                                   Om voor u een overblijfsel op aarde te bewaren......

Toen Jozef zijn identiteit aan zijn verbijsterde broers onthulde, legde hij uit dat zijn afdaling naar Egypte door God was beschikt om "het leven te behouden" en "een overblijfsel te behouden." Jozef zegt: "God zond mij vóór u om het leven te behouden (l'michayah - למחיה )"(Genesis 45:5). Hetzelfde Hebreeuwse woord (l'michayah - )למחיה wordt meestal gebruikt in verband met de opstanding van de doden. Jozef voegt hieraan toe: "God zond mij vóór u om voor u een overblijfsel op aarde te bewaren, en om u in leven te houden door een grote verlossing." (Gemesis 45:7) Omdat de geschiedenis van Jozef wordt opgevat als een voorafschaduwing van het werk van de Messias, kan een soortgelijke verklaring worden afgelegd. Zoals bij Jozef, was de Messias door zijn broers, het Joodse volk, verworpen, maar deze afwijzing werd door God beschikt om een grote verlossing te bereiken. 

Paulus lijkt het verhaal over Jozef ook in dit licht te lezen. In Romeinen 11, worstelt hij met de moeilijke kwestie van de afwijzing van Yeshua door Israël. Hoewel hij zich niet rechtstreeks beroept op de Jozef analogie, lijkt hij er naar te verwijzen. Hij wijst er bijvoorbeeld op dat de afwijzing van de Messias door Israël rijkdom voor de wereld betekende.

Op dezelfde wijze resulteerde de afwijzing van de broers van Jozef in rijkdom voor de door hongersnood geteisterde wereld ten tijde van Jozef. Ook Paulus wijst erop dat de uiteindelijke verzoening van Israël met de Messias "leven uit de doden" zal zijn. 

Romeinen 11:15 Want als hun verwerping verzoening voor de wereld betekent, wat betekent dan hun aanneming anders dan leven uit de doden?

Jozef sprak op dezelfde manier:

"Genesis 45:7 God heeft mij vóór jullie uit gezonden, om voor jullie een overblijfsel veilig te stellen op aarde, en jullie door een grote uitredding in leven te houden."

Israël is niet voorgoed gevallen, maar wel gestruikeld.  Door hun ongehoorzaamheid is er op hen een bedekking gekomen, net zo als er een sluier over de volken ligt (Jesaja 25:7).

Romeinen 11:11-12

11. Ik zeg dan: Zijn zij soms gestruikeld met de bedoeling dat zij vallen zouden? Volstrekt niet! Door hun val echter is de zaligheid tot de heidenen gekomen om hen tot jaloersheid te verwekken.
12. Als dan hun val voor de wereld rijkdom betekent en hun verlies rijkdom voor de heidenen, hoeveel te meer hun volheid!

Paulus laat ons weten dat het struikelen van Israël een onderdeel van Gods plan is. Net zoals Jozef en zijn broers uiteindelijk herenigd en verzoend werden, zei Paulus dat "heel Israël zal worden gered."  Deze redding is er voor het overblijfsel van alle stammen van Israël, verspreid over de wereld, die door God weer verenigd zullen worden. 

 “en van heel het huis van Israël, zijn metgezellen” (חָבֵר gabber).

“Zijn metgezellen” zijn allen die zich uit de volken bij hen hebben aangesloten (Ezechiël 37:26, 29).  Ze vormen samen de olijfboom,  uit Romeinen 11 geworteld in de belofte aan Abraham.  

In Gods hand zullen zij één worden.

Paulus veronderstelt echter niet dat heel Israël moet wachten tot het hoogtepunt in de tijd om zich tot de Messias te bekeren. Hij verkondigt dat, net als YAHWEH in het verleden altijd een overblijfsel van gelovigen heeft behouden, zo  ook in de dagen van Paulus een overblijfsel bewaard was gebleven. Jozef zegt: "God zond mij vóór u uit om voor u een overblijfsel op de aarde te bewaren, en om u in leven te houden door een grote verlossing." (Genesis 45:7)

Paulus zegt: "Zo is er dan ook in deze tegenwoordige tijd een overblijfsel ontstaan, overeenkomstig de verkiezing van de genade." (Romeinen 11:5)

Sléchts een rest kan overblijven, omdat Gods volk in zijn totaliteit schuldig is geworden. En tóch blijft er een rest over, en WAAROM??

Omdat God trouw is aan zijn beloften!

 

In en door de rest (het overblijfsel) worden Gods bedoelingen en trouw aan het gehele volk zichtbaar. 

Dan zullen de heidenvolken weten dat Ik de HEERE ben, Die Israël heiligt, wanneer Mijn heiligdom voor eeuwig in hun midden zal zijn.            Ezechiël 37:28

FFOZ bewerkt

Jur