Parasha Vayetze - De TORA in de Bijbel

Parasha Vayetze

VERBINDINGEN TUSSEN DE TORA EN DE REST VAN DE BIJBEL

Het verblijf van Jakob in Haran is te vergelijken met een soort ballingschap, wat ook toegepast kan worden op het volk Israël in Egypte.  Je zou Laban en de Farao met elkaar kunnen vergelijken als degene die verdrukt en uitbuit. Beeld van de komende antichrist. Haran is echter niet Egypte. Het bevat voor ons een les

De Haftara lezing omvat Hosea 11:7-14:10.

Zoals Jakob aandacht schonk  aan Adonai's roep om terug te keren naar het Beloofde Land, zo zal Efraïm op dezelfde manier, Zijn stem horen en terugkeren.

De Messias in de Tora!

     

    Yeshua zei dat Mozes over Hem gesproken had:

    Johannes 5:46-47

    1. Want als u Mozes geloofde, zou u Mij geloven; want hij heeft over Mij geschreven.
    2. Maar als u zijn Schriften niet gelooft, hoe zult u Mijn woorden geloven?

      Hier zien we dat het begrijpen van de Tora de ogen opent voor Wie Yeshua is!

    Jakob’s Ladder

    In Genesis 28:10-22 lezen we dat Jakob een droom heeft waarbij hij engelen langs een ladder ziet opklimmen en afdalen. De volgende tekst uit de B’rit Chadasha (Nw. Testament) die gaat over Nathanaël  is thematisch verbonden met deze gebeurtenis:


    Johannes 1:52 En Hij zei tegen hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u allen: Van nu af zult u de hemel geopend zien en de engelen van God opklimmen en neerdalen op de Zoon des mensen.

    Yeshua legt duidelijk een verband tussen Hemzelf en Jakob’s ladder. Hij is ongetwijfeld de ladder waarlangs de engelen opklommen en afdaalden. In dit voorbeeld zien we dat de schaduw (Jakob’s droom) een profetisch beeld was van de gebeurtenissen die in het leven van de Messias zouden plaatsvinden.

    Wanneer iemand de woorden opklimmen en afdalen gebruikt, doet dit vanzelfsprekend aan Mozes’ beeld van de Messias denken. Zoals je in het boek Exodus zal leren, is Mozes’ leven ook een profetisch beeld van het werk van Messias Yeshua. In Exodus 19:1-25 bijvoorbeeld, dat het geven van de Tora beschrijft, worden de woorden opgaan en afdalen meer dan zeven keer gebruikt.

    Mozes lijkt telkens opnieuw de berg op en neer te gaan , opnieuw en opnieuw en opnieuw en OPNIEUW! Hij  vervult de rol van ‘middelaar’. Hij was het oud-testamentische beeld van Yeshua.

    Als je je realiseert dat Mozes zeven keer een berg beklom en afdaalde in een periode van drie dagen! Een  vermoeiende bezigheid van klimmen en afdalen.

    Mozes’ voorbeeld leert ons dat de missie van de Messias talrijke beklimmingen en afdalingen naar en uit de hemel met zich zal meebrengen.
    Mozes  bemiddelde in het verbond tussen Adonai en Israël.  Dit is precies de rol van Yeshua! Wat Mozes voor Israël  en de Yahweh gedaan heeft, heeft Yeshua namens Zijn Vader voor Israël en de wereld gedaan.

    Door Mozes’ voorbeeld weten we dat het werk van de Messias talrijke beklimmingen en afdalingen zal inhouden om te bemiddelen tussen de mens en Elohim.

    Mocht je nog net overtuigd zijn …….? Er is nog een ander Schriftgedeelte in de Tenach dat thematisch verbonden is met Mozes’ drukke bezigheid van klimmen en afdalen?

    Spreuken 30:4 Wie is er naar de hemel opgestegen en vandaar neergedaald?  Wie heeft de wind in Zijn handen verzameld? Wie heeft de wateren in een kleed gebonden?   Wie heeft alle einden der aarde vastgesteld? Hoe is Zijn Naam en hoe is de Naam van Zijn Zoon, u weet het immers?

    1 Timotheüs 2:5 Want er is één God. Er is ook één Middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus.

    1. Ken je een Vader en een Zoon van wie zou kunnen gevraagd worden wie 1) opging en afdaalde, en 2) de uiteinden van de aarde vastgelegd heeft? Je kent Hem ongetwijfeld.
    2. Daarenboven, wie was het die eerst afdaalde (Johannes 6:51) uit de hemel als een profeet om de woorden van het Nieuwe Verbond te spreken? Je kent Hem ongetwijfeld.

    Johannes 6:51 Ik ben het levende brood, dat uit de hemel neergedaald is; als iemand van dit brood eet, zal hij leven in eeuwigheid. En het brood dat Ik geven zal, is Mijn vlees, dat Ik geven zal voor het leven van de wereld.

    3. Wie was het die na ons met Zijn Bloed vrijkocht te hebben, terug opging (Efeziërs 4:8) naar de hemel om de Hoge Priester van onze belijdenis te worden? Je kent Hem ongetwijfeld.

    Efeze 4:8-10

    8.Daarom zegt Hij: Toen Hij opvoer in de hoogte, nam Hij de gevangenis gevangen en gaf Hij gaven aan de mensen.

    1. Wat betekent dit ‘toen Hij opvoer’ anders dan dat Hij ook eerst neergedaald is in de diepten, namelijk de aarde?
    2. . Degene Die neergedaald is, is ook Degene Die opgevaren is ver boven alle hemelen om alle dingen te vervullen.

     

    En van wie verwachten we dat Hij opnieuw afdaalt (Openbaring 19:11-16) om als Koning der Koningen en Heer der Heren te heersen? Je kent Hem ongetwijfeld.

    Joh. 3:13 En niemand is opgevaren in de hemel, dan Die uit de hemel neergekomen (afgedaald) is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is.

    Zoals je kunt zien, leren deze verzen ons duidelijk dat Mozes’ beklimming en afdaling een beeld was van Messias Yeshua’s werk van verlossing. Mozes’ beklimming en afdaling was verbonden met zijn bediening als een bemiddelaar van het verbond tussen het volk Israël en YAHWEH. Op dezelfde manier, bevindt Yeshua zich in het proces van opstijgen naar en afdalen van de hemel om het verbond tussen de mens en YAHWEH te bemiddelen!

     

    In Genesis 28:11 lezen we: Hij (Jakob) bereikte de plaats waar hij overnachtte, want de zon was ondergegaan. Hij nam een van de stenen van die plaats, maakte daar zijn hoofdkussen van, en legde zich op die plaats te slapen.

    Je ziet dat Jakob een steen neemt om op te slapen. Hij gebruikt die steen op twee manieren:

    1. hij sliep erop als op een kussen
    2. Hij richtte hem op als gedenkteken en zalfde de steen.

     

    Daarbij sprak Jakob een belofte uit:

    Genesis 28: 20-22

    20. Jakob legde een gelofte af en zei: Als God met mij zal zijn en mij zal beschermen op deze weg, waar ik op ga, en mij brood zal geven om te eten en kleren om aan te trekken,
    21. en ik in vrede in het huis van mijn vader zal terugkeren, dan zal de HEERE mij tot een God zijn.
    22. Deze steen, die ik als gedenkteken overeind gezet heb, zal een huis van God zijn. En van alles wat U mij geven zult, zal ik U zeker het tiende deel geven.

    Ook dit heeft een Messiaanse betekenis:

     

    Mattheüs 16:15 Hij zei tegen hen: Maar u, wie zegt u dat Ik ben?

    1. Simon Petrus antwoordde en zei: U bent de Christus, de Zoon van de levende God.
    2. En Jezus antwoordde en zei tegen hem: Zalig bent u, Simon Barjona, want vlees en bloed hebben u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.
    3. En Ik zeg u ook dat u Petrus bent, en op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen, en de poorten van de hel zullen haar niet overweldigen.

      Simon Petrus betekent “Simon de rots”. De belofte van Yeshua was dat Hij op deze rots Zijn gemeente zal bouwen en dat de poorten der hel haar niet zullen overweldigen. Beiden doen op grond van een steen een plechtige belofte.

     

    Beiden beloven het Huis van God (een tempel) op de rots te bouwen! Jakobs handelingen waren profetisch.

     

    Het woord dat in de Nederlandse Bijbels door ‘kerk’ vertaald wordt is een hele slechte vertaling van het Griekse woord ‘ecclesia’, wat bijeenkomst of uit-geroepenen betekent. In het Hebreeuws zou Yeshua ‘kehila’ gezegd hebben. We weten dat het Messiaanse Huis van God, de Tempel, nu bestaat uit die uit-geroepenen die zichzelf bij Yeshua de Messias aangesloten hebben. Denk nu nog eens aan Jakobs zalving van die rots met olie…… Wat betekent dat: de inwoning in de Tempel door de Heilige Geest.

     

    1 Korinthe 6:19 Of weet u niet, dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest, Die in u is en Die u van God hebt ontvangen, en dat u niet van uzelf bent?

     


    Een gedeelte uit de studie MBMDutchVayeitzei.doc van Tony Robinson (Messiaans Levend water)