Parasha Nitzavim - 3 x teruggekeerd
Driemaal teruggekeerd - Deuteronomium 30:6-11 (studie Ariel Berkowitz)
Israëls terugkeer naar het Verbond
Er is een derde "terugkeer" of herstel, die in deze prachtige passage in Deuteronomium overheersend is. Niet alleen belooft God om Israël terug te brengen naar Zichzelf en dan terug naar het Land, maar in dit proces van berouw belooft Hij ook Zijn Verbondsgemeente terug te brengen, terug naar het Verbond, terug naar de Tora. In overeenstemming met onze tekst zal het terugkomen naar de Tora duidelijk het terugkomen bij de Heer zijn.
Hier is hoe het er staat:
"Maar jullie zult weer gehoor geven aan de roep van de Eeuwige en alle geboden in praktijk brengen die ik je vandaag gebied" (vers 10 ). Weer zegt de Tora in vers 9: dat "de Eeuwige gelukkig weer blij om je zal kunnen zijn, zoals Hij blij was om je voorouders" omdat je er moeite voor zult doen en er aandacht aan zult besteden om de Heer je God te eren en Zijn geboden en wetten te houden, die zijn vastgelegd in dit boek van de Tora.
Door de verzen 1-10 en Ezechiël 36:26-28 te vergelijken, zijn we in staat om Gods bedoeling te zien en zijn plan om Zijn kinderen terug naar het Verbond te brengen dat Hij met hun voorvaderen sloot. Merk op dat God in Ezechiël 36:27 belooft dat Hij Zijn Geest in Zijn kinderen zal leggen zodat deze kinderen door de werking van die Geest in staat gesteld worden in Zijn Tora te wandelen.
God Zelf licht ons in dat er een dag zal komen dat Zijn kinderen Zijn geboden zullen houden en ze doen. God zal waarlijk een compleet geestelijk werk in hun levens verrichten dat in overeenstemming is met het woordgebruik in het Nieuwe Testament. Dit betekent dat zij hun denken vernieuwen, en dat hun harten besneden worden.. Kortom God zal hen tot 'nieuwe scheppingen' maken. In overeenstemming hiermee zal Hij hen door Zijn Geest ertoe bewegen om naar de Tora te leven, die geschreven zal zijn op hun vernieuwde harten.
Er zijn velen die zich bijzonder verheugen over de beide eerste bekeringen naar Godzelf en naar het land, en terecht. Wie zou niet willen zien dat het volk Israël terugkeert naar de Heer, hun God? Wie zou God niet willen loven als een toenemend aantal van hun nakomelingen terugkeerden naar het door God aan hen gegeven thuisland. Maar hoeveel keren onderwezen profetische leraren dat God ook zal bewerken dat het rechtvaardig overblijfsel van Israël de Tora zal volgen? Inderdaad voor veel evangelische gelovigen is dit gelijkwaardig met het weer opnieuw "onder de wet" raken. Toch, wat moeten we dan doen met de duidelijke betekenis van de tekst in Deuteronomium en die tekst in Ezechiël? Zei de Heilige niet dat zij "weer de Heer zouden gehoorzamen en al zijn geboden zouden naleven, die Ik u heden gebiedt" (Deuteronomium 30:8)? Het probleem ligt niet aan de duidelijke onderwijzing van Deuteronomium. Het probleem is echter een theologisch vooroordeel tegen het volgen van de Tora, gegrond op een fout begrip over de aard van de Tora. Eén reden voor dit theologisch vooroordeel is een verkeerde interpretatie en vertaling van Romeinen 9:30-10:11 (Zie Joods Nieuw Testament van David Stern). De reden waarom we deze passage citeren is, dat hier Deuteronomium 30:11-14 wordt aangehaald.
Sommigen hebben uit dit gedeelte van de Romeinenbrief veel te snel geconcludeerd dat Paulus de rechtvaardigheid, die uit het geloof in Jesjoea (Jezus) komt tegenover de rechtvaardigheid stelde die uit de Tora komt. Paulus stelt echter genade tegenover wetticisme een menselijk product van werkheiligheid. Bovendien betekent "leven" in de Tora niet altijd "eeuwig leven" maar wèl meestal het "fysieke leven" hier op aarde.
Daar komt bij dat er in de Bijbelvertalingen van de tekst in Romeinen 10:4 een ernstige fout geslopen is. Er staat namelijk dat Christus het "eind van de wet" is. Dit woord "eind" komt echter van het Griekse woord "telos", hetzelfde woord dat je terugvindt in onze woorden: telefoon, televisie, telescoop, telecommunicatie enz. Telos = een vér liggend doel!
David Stern vertaalt Rom. 10:4 dan ook met de woorden:
"Want het doel waarop de Tora zich richt, is de Messias die rechtvaardigheid aanbiedt aan een ieder die gelooft."
Romans 10 4 For the goal at which the Torah aims is the Messiah, who offers righteousness to everyone who trusts.)
Beiden, zowel Mozes, als ook Paulus spraken over de Messias als de Levende Tora (Zie ook Johannes 1 in het Nieuwe Testament).
Als meer gelovigen op overeenkomstige wijze over deze voorgaande zinnen zouden denken, zouden zij ook komen tot een juister geloof betreffende de Tora. Dan zouden zij ook in staat zijn zich werkelijk te verheugen om zulke zinnen in Deuteronomium 30 te lezen en in de belofte van God te zien dat Hij Zijn volk eenmaal weer terug zou brengen tot het Verbond van de Tora.
Maak jouw eigen website met JouwWeb